6. september 2014: Kjeller er luftsportens Holmenkollen og flyplassen var igjen midtpunktet da Eskil Amdal tok med Wilhelm Mohr, Rolf Kolling og Annæus Schjødt opp i lufta i Spitfire TR.9.
Sjansen for å overleve som jagerflypilot under 2. verdenskrig var liten. Wilhelm Mohr, Annæus Schjødt og Rolf «Rolling» Kollin var blant de få få norske jagerflypiloter som overlevde toktene.
I 2014 fikk de gjenoppleve flygninger med Spitfire, ikonet av det kjente britiske jagerflyet som har fått mye av æren for at Enland vant Battle of Britain. Tidligere testpilot for F-16 og F-35 i Luftforsvaret på Kjeller Eskil Amdal var fartøysjef på Spitfire G-ILDA, som til vanlig har base ved Boutbee Flight Academy på Goodwood i England.
Arrangementet fikk stor oppmerksomhet i presse og medier, mens inviterte politikere stort sett glimret med sitt fravær.
KJELLER FLYPLASS
– LUFTSPORTENS
HOLMENKOLLEN
FLYNYTT NR 5 2014
Tekst: Lars Brede Grøndahl
Mange flyveteraner, historikere, politikere og andre æresgjester ble invitert til Kjeller da pilotene Matt Jones og Eskil Amdal kom med Spitfire TR.9 SM520 G-ILDA fra Boultbee Flight Academy i Goodwood i England. Boultbee er eneste flyskole i verden som tilbyr utsjekk på Spitfire.
Skuespillerne Tom Cruise og Brad Pitt som eier og flyr henholdsvis P-51 Mustang og Spitfire, har tatt leksjoner hos Boultbee.
I sommer startet Eskil Amdal utdanningen. Kjellers egen testpilot på F-16 ble ferdig med utsjekken da en toseter Spitfire for første gang landet på den 102-årige flyplassen.
Spitfire TR.9 har en minuttpris på 100 engelske pund, og turen til Norge ville ikke vært mulig uten flere sponsorer.
Stiftelsen Norwegian Spitfire Foundation (NSF) stod bak iniativet og fikk med seg Luftforsvaret, AIM Norway, Kongsberg Defence & Aerospace og BenAir som de største sponsorene.
– Hvordan var flygningene med Spitfire TR.9 SM520 G-ILDA tur/retur Goodwood til Kjeller?
– Turen var utrolig, en episk reise, og fantastisk å kunne bringe en Spitfire til Norge, der formålet er å fly Wilhelm Mohr og de andre veteranene. Det er en spesiell opplevelse for meg, forteller Eskil Amdal.
Det er veldig mange bevegelige deler i et slikt prosjekt og mange av de inngår for å i det hele tatt frakte en slik maskin over så store distanser.
Fiansiering, tillatelser fra alle lands berørte luftrom, vedlikehold og drift på reisen er noen av faktorene som har krevd en stor innsats.
– En Spitfire har ganske liten endurance, to-seteren enda mindre, og vi stoppet på tre plasser på tur til Kjeller og fire på tur tilbake.
«Takk til Matt (Jones) og Boultbee»
– Takk til Matt (Jones) og Boultbee som gjør det mulig, sier Eskil Amdal.
– Det er en stor ære å være en del av dette, et fantastisk prosjekt. I dag er det ikke mange igjen av veteranene som fløy Spitfire under WW2, og det er flott å være en del av et prosjekt som gir noe tilbake til krigsheltene som fløy disse flymaskinene, forteller Matt Jones.
– Vi er veldig fornøyd over å komme hit til Norge og ser på det som en stor opplevelse å fly general Wilhelm Mohr og de andre pionerene.
–Flyet har 1 750 hk og er like bra å fly som det er mulig å forestille seg. Det er vanskelig å finne ord, selv for en testpilot, for følelsene ved å fly maskinen er helt overveldende, sier Eskil Amdal.
Boultbee Flight Academy has strenge rutiner for vedlikehold og autorisasjon for flyging og ganske mye tid brukes for å best mulig rustet for hver flytur, både teknisk og operativt sett.
– En kar som kom for å fly hos oss var den kjente artisten Alex James i bandet Blur. Han sa; «Når du ser på alle bilene og spesielt veteranbilene, så er de ikke så imponerende. De ser vakre ut, men har ikke så gode kjøreegenskaper», før han la til «…denne ser nydelig ut og flyr som ingenting annet jeg har forsøkt før. Det er bedre i lufta enn det ser ut på bakken». En god beskrivelse, sier Matt Jones. |
– Jeg kjenner ikke mye til kampfly, men «in the terms of flying and the beauty of flight, and displaying them, it does absolutely everything you could ask for, and more».
– Vi flyr mye med «derated powersetting» i oppvisninger, så vi bruker ikke mer enn halvparten av motorytelsene. Jeg har aldri skøvet trottelen helt fram, tre fjerdedeler framover er så langt som vi har vært i nærheten av, forteller Matt Jones.
Store opplevelser
Warbirds hos Boultbee og på Kjeller er alle ulike «individer» og har sine særegne behov som må etterkommes hvis de skal spille på lag.
– Det var mange store opplevelser underveis, og de største var nok da jeg «opplevde» historiske steder som White Cliffs of Dover, kryssing av den engelske kanal, Möhnesee Dam osv, og fikk et ørlite innblikk i hvordan det ville oppleves for over 70 år tilbake.
– Underveis økte gleden over å være nærmere ideen om å gjenforene veteranene med Spitfire’n, forteller Eskil Amdal.
Stiftelsen Kjeller Flyhistoriske Kulturpark (KFK) har vært medarrangører og ønsket å rette større fokus på Kjeller flyplass – med historien og den store betydningen av Kjeller i norsk flyhistorie.
KFK satte som mål å opplyse politikere i Skedsmo kommune om historien og betydningen av Kjeller flyplass gjennom 102 år.
– Men dette lyktes vi ikke med, siden kun en lokalpolitiker stilte opp, innrømmer Finn Terje Skyrud. Han er leder av KFK, SAS-pilot og en akriv veteranflypilot på fritiden.
– KFK er samleorganisasjon og vi ville gi alle aktører på Kjeller en mulighet å bli med på vårt første arrangement. Vi ønsket å bringe veteranflygleden ut til folk flest både gjennom media og deltakelse selv på Kjeller.
Stor pressedekning
– Dette lyktes vi med 100 prosent. NRK, TV2, Aftenposten og Romerikes Blad stilte opp og ga bred omtale i flere mediekanaler. Slik sett ble det en meget vellykket helg, forteller Finn Terje Skyrud.
Initiativtakeren Norwegian Spitfire Foundation (NSF) er en relativt nyetablert stiftelse som i dag drifter Harvard LN-TEX og har som mål å skaffe og operere en norsk flygende Spitfire.
Tilstede på Kjeller denne helgen var det mange tusen flyinteresserte. Enkelte politikere og flere representanter fra Forsvarsdepartementet var tilstede.
– Hva var reaksjonene til Wilhelm Mohr, Rolf Kolling og Annæus Schjødt etter turene i Spitfire?
– Alle så ut til å stortrives, tross litt jobb med å komme inn og ut av cockpit. Den enkelte av de hadde nok mange minner i forbindelse med flyet både på godt og vondt, men de så ut til å sette svært stor pris på å oppleve å fly Spitfire igjen etter så mange år.
«En stor ære og glede for meg»
– Det var en stor ære og glede for meg å kunne fly med de. Vi fikk gjort litt for å sette pris på den store innsatsen de gjorde for oss, forteller Eskil Amdal.
– Sponsorer og baksete-keene flygere som delte på kostnaden bidro til å gjøre det mulig. Kan vi forvente det samme neste år?
– Vi er allerede igang med å se på hva vi kan få til neste år. Men vi er helt avhengige av sponsorer for å få det ihop økonomisk, sier Eskil Amdal.
Krever mye entusiasme og dugnad
– Det er ingen i veteranflymiljøet som er blitt rike. Derimot er det mye entusiasme og dugnad som skal til for å holde vår flygende historie i luften, legger Finn Terje Skyrud til.
Gjennomføringen av arrangementet ble inndelt i en fagdag og publikumsdag. Kjeller flyplass ble satt på agendaen og var godt besøkt begge dager.
– 5. september var historisk med første landing av en toseter Spitfire på Kjeller. Når ser vi den første norske Spitfire lande på Kjeller i dette århundret?
– Snart, håper vi, sier en glad Eskil Amdal.
Kilde: Kjeller Flyhistoriske Forening (KFF)
---
Bli med i Flybataljonen og støtt DIN lokale flyplass!
Meld deg inn i dag!
http://airbattalion.com |
Se bilder fra Kjeller Aerodrome på Flickr.
Se bilder fra AeroNorge på Flickr.
Europa Nostra med opprop i Det europeiske kulturarvåret 2018.
KULTURARV FOR EUROPAS FREMTID
Europas kulturminneår 2018 markerer et vendepunkt i Europas stadig økende kulturarvbevegelse. Vi må bruke på denne satsingen til å erkjenne og videreføre vår felles kulturarvs positive kraft og våre felles verdier for å binde sammen Europas innbyggere og samfunn, og for å gi en dypere mening til hele det europeiske prosjektet. Tidspunktet for handling er nå!
Oppropet fra Berlin ble presentert 22. juni 2018 på European Cultural Heritage Summit i Berlin. Tre organisasjoner var vertskap for møtet, nemlig EUROPA NOSTRA – kulturarvens stemme i Europa, Den tyske kulturarvkomiteen (DNK) – som koordinerte det europeiske kulturminneåret i Tyskland og Den prøyssiske kulturarvstiftelsen (SPK), basert i Berlin.
Les hele oppropet fra Europa Nostra. |