Logo Sosiale medier

Fronten | Om oss | Kulturarv | Opplevelser | Innovasjon | Utdanning | Ja vi KAN!

 
Kjeller Aerodrome

Sjef for Speidervingen kaptein Ole Reistad før avgang i en Fokker CV fra Kjeller grytidlig 9. april 1940 kl 05:50. Løytnant Arve Aas i speidersetet bak hadde ikke rukket
å feste en Colt 7,92 mm mitraljøse før de tok av. To timer seinere kom de tyske angrepene med Heinkel He 111. Det ble fulltreffere på Hundremeteren som brant ned.
Etter fem år kom Ole Reistad tilbake.https://luftfartsmuseum.no/fly/fokker-cvd/ – Foto: Finn Bergan, Forsvaret/FLO Kjeller/KFF

 

Julekalender 2018: Ole Reistad: En legende – flygeren, lederen og offiseren

 
«På eget ansvar ga Reistad ordre om skifting fra hjul til ski om morgenen 9. april. Etter hvert tok flyene av fra Kjeller og Reistad tok selv av i en Fokker CVE omkring kl 06.00. Speidervingens fly – fire Fokkere CVD, bombevingens CVE og en Moth landet på Steinsfjorden. Disse hadde alle skiunderstell. Senere kom en CVD på hjul fra Fornebu og flere Fokkere fra Sola samt to Gladiatorer og en Caproni. Ole Reistad ledet med stor dyktighet sin flyavdeling og var ved kapitulasjonen sjef for flystyrkene i Nord-Norge». «I april 1941 ble Reistad utnevnt til major og sjef for Flyvåpenets Treningsleir. Under hans ledelse ble det frem til 16. februar 1945 utdannet hele 3060 flygere, speidere, skyttere og bakkemannskaper i «Little Norway». Etter frigjøringen ble Reistad oberst og sjef for Luftkommando Nord på Bardufoss til sin alt for tidlige bortgang i 1949». «I 1920-årene ble Ole Reistad mest kjent som idrettsmann og -leder med norgesmesterskap i militær femkamp i 1922, Egebergs ærespris i 1926 og leder av militærpatruljen til seier i vinterolympiaden i 1928. Hans appell til troppen før utforkjøringen mot mål: «Samling i bånn, gutter!» er blitt legendarisk».
     

Hans dype engasjement i kampen for et sterkt og troverdig forsvar i 1930-årene førte han uten hensyn til sin egen karriere.




OLE IMERSLUND REISTAD
SJEF FOR SPEIDERVINGEN
SJEF FOR LITTLE NORWAY I TORONTO

(1898–1949)

 

Ole Reistad kom til Kjeller i 1922 for å begynne på Hærens Flyveskole. Han var allerede offiser i Hæren fra 1920. Han fullførte sin flygerutdannelse i 1923 og senere fikk han videreutdanning ved flyskoler i Frankrike og Storbritannia i 1926 og 1932.

På Kjeller var han instruktør ved flyskolen fra 1923–1924, innflyger (testpilot) ved Hærens Flyvemaskinfabrikk 1926–1935 og prøveflyger ved flyskolen fra 1935.

I 1937 ble han utnevnt til kaptein og sjef for garnisonsvingen. I 1940 ble han sjef for speidervingen, en lederfunksjon han hadde ved krigsutbruddet 9. april 1940. Speidervingen som da var beordret til Sola hadde skiftet fra ski til hjulunderstell på sine fly.

På eget ansvar ga Reistad ordre om skifting fra hjul til ski om morgenen 9. april. Etter hvert tok flyene av fra Kjeller og Reistad tok selv av i en Fokker CVE omkring kl 06.00.

Speidervingens fly – fire Fokkere CVD, bombevingens CVE og en Moth landet på Steinsfjorden. Disse hadde alle skiunderstell. Senere kom en CVD på hjul fra Fornebu og flere Fokkere fra Sola samt to Gladiatorer og en Caproni. Ole Reistad ledet med stor dyktighet sin flyavdeling og var ved kapitulasjonen sjef for flystyrkene i Nord-Norge.

Etter en lang reise kom Ole Reistad like før jul 1940 til Toronto i Canada og «Little Norway» og meldte seg til tjeneste for major Bjarne Øen som da var sjef for Hærens flyvåpen.

I april 1941 ble Reistad utnevnt til major og sjef for Flyvåpenets Treningsleir. Under hans ledelse ble det frem til 16. februar 1945 utdannet hele 3060 flygere, speidere, skyttere og bakkemannskaper i «Little Norway». Etter frigjøringen ble Reistad oberst og sjef for Luftkommando Nord på Bardufoss til sin alt for tidlige bortgang i 1949.

Idrettsmannen, ungdomlederen og mennesket
I 1920-årene ble Ole Reistad mest kjent som idrettsmann og -leder med norgesmesterskap i militær femkamp i 1922, Egebergs ærespris i 1926 og leder av militærpatruljen til seier i vinterolympiaden i 1928.

Hans appell til troppen før utforkjøringen mot mål: «Samling i bånn, gutter!» er blitt legendarisk.

Hans lederstil var preget av hans naturlige utstråling av autoritet og avslappet forhold til disiplin, egenskaper som falt i god jord blant ungdom, men som ofte kom i konflikt med hva som den gang var forventet av en militær leder.

Hans dype engasjement i kampen for et sterkt og troverdig forsvar i 1930-årene førte han uten hensyn til sin egen karriere.

Den 6. april 1939 kom han med sin berømte brannfakkel i Aftenposten som hadde overskriften «Vårt flyvevåben er en illusjon». Her avslutter han sin kraftsalve med følgende sitat:

«…Jeg vet ikke om de norske fedre som har sønner i vernepliktsalderen er klar over at de for øyeblikket kan tilegnes følgende uttalelse: «Min sønn, du plikter å forsvare oss med ditt liv i tilfelle krig. Vi har dessverre ikke råd til å skaffe deg ordentlige fly og trening, men du får ta en gammel Fokker og dø med anstand».

 


Kilde: KFF

---

Bli med i Flybataljonen og støtt DIN lokale flyplass!

Meld deg inn i dag!

http://airbattalion.com

1. desember 2. desember 3. desember 4. desember 5. desember 6. desember 7. desember 8. desember 9. desember 10. desember 11. desember 12. desember 13. desember 14. desember 15. desember 16. desember 17. desember 18. desember 19. desember 20. desember 21. desember 22. desember 23. desember 24. desember 25. desember 26. desember 27. desember 28. desember 29. desember 30. desember 31. desember

Se bilder fra Kjeller Aerodrome på Flickr.

Se bilder fra AeroNorge på Flickr.

 

Europa Nostra med opprop i Det europeiske kulturarvåret 2018.

KULTURARV FOR EUROPAS FREMTID

Europas kulturminneår 2018 markerer et vendepunkt i Europas stadig økende kulturarvbevegelse. Vi må bruke på denne satsingen til å erkjenne og videreføre vår felles kulturarvs positive kraft og våre felles verdier for å binde sammen Europas innbyggere og samfunn, og for å gi en dypere mening til hele det europeiske prosjektet. Tidspunktet for handling er nå!

Oppropet fra Berlin ble presentert 22. juni 2018 på European Cultural Heritage Summit i Berlin. Tre organisasjoner var vertskap for møtet, nemlig EUROPA NOSTRA – kulturarvens stemme i Europa, Den tyske kulturarvkomiteen (DNK) – som koordinerte det europeiske kulturminneåret i Tyskland og Den prøyssiske kulturarvstiftelsen (SPK), basert i Berlin.

Les hele oppropet fra Europa Nostra.

Julekalender 2018

Se alle lukene i julekalenderen!

01.12 – Kulturarvåret 2018: Kjeller flyplass og kulturarv for Europas fremtid

02.12 – Den Kulturelle Skolesekken (DKS): Stor interesse for kulturarven på Kjeller

03.12 – Willy Hveding: «Kjeller er selve vuggen til norsk flygning»

04.12 – Akershus fylkeskommune vil frede hele rullebanen og bevare flymiljøet!

05.12 – Rullebanens historie: Den ytre flyveplass med Flybataljonene på Kjeller

06.12 – Landsindsamling 1912: Sivil og militær flyhistorie hånd i hånd

07.12 – Erling Kjærnes: En unik plass for publikum – ekstremt viktig kulturminne

08.12 – NLF: Vi må alle fortsette og kjempe for flyplassen i tiden fremover!

09.12 – Ole Reistad: En legende – flygeren, lederen og offiseren

10.12 – Wilhelm Mohr startet som flyelev på Kjeller i 1936 – tilbake i cockpit i 2014

11.12 – Flertallet i Skedsmo sier JA til Kjeller!

12.12 – Krig – fra nederlag til seier

13.12 – Svein Heglund: Jageress under krigen

14.12 – Jubelåret 2012: AIM Norway på vingene

15.12 – Gabriel Berg og Wilhelm Mohr «fløy opp» 100 år etter Roald Amundsen

16.12 – 18. april 2017: DH60M Moth 125 er landets eldste motorfly i lufta!

17.12 – 7. oktober 2017: Fieseler Fi 156 C Storch: Storken i lufta!

18.12 – 9. april 2010/2015: Våre krigshelter minnes på Kjeller

19.12 – Roald Amundsen første flyelev – tok internasjonalt flysertifikat nr 1

20.12 – Eneste Norseman som flyr i Europa – R-AF har mer enn 70 år i luften!

21.12 – Konsernsjef Dag Falk-Petersen i Avinor: – Vi står foran en revolusjon

22.12 – Generalmajor Ivar Gjetnes: For å kunne fly!

23.12 – Generalløytnant Wilhelm Mohr (97) tilbake i Spitfire i 2014

24.12 – Fredningsforslaget kan vise seg å bli en gavepakke til barn og unge i hele Norge!

 

 

 

 

Copyright © 2018

Flybataljon – DIN lokale flyplass – Interesseorganisasjon for norsk luftfart

 
 
Kjeller Aerodrome
Ole Reistad ved Tiger Moth 105. Foto: KFF
 
Kjeller Aerodrome

Fairchild Cornell var skolefly ved Little Norway i Canada. Foto: Forsvaret/FLO Kjeller/KFF

Kjeller Aerodrome
Kongebarna avduker Fairchild Cornell på Little Norway i Toronto. Foto: Forsvaret/FLO/KFF
 
Kjeller Aerodrome
Skoleflyet Fairchild Cornell – Spirit of Little Norway. Foto: Forsvaret/FLO/KFF
 
 

Vi trenger FLERE, ikke færre
flyplasser i framtiden!

Bli medlem i FLYBATALJONEN – DIN LOKALE FLYPLASS

Copyright 20©18

Avinor har som mål at norsk luftfart
skal bli 100% ELEKTRISK innen 2040

STØTT DIN LOKALE FLYPLASS

Copyright 20©18

 

1. desember 2. desember 3. desember 4. desember 5. desember 6. desember 7. desember 8. desember