Logo Sosiale medier

Fronten | Om oss | Kulturarv | Opplevelser | Innovasjon | Utdanning | Ja vi KAN!

 
Kjeller Aerodrome
 

Kjeller – et internasjonalt senter for teknologi, forskning og innovasjon

 

Over 100 år med kontinuerlige flyaktiviteter har hatt stor betydning for utviklingen av Skedsmo og Romerike, med stadige knoppskytinger.

Forsvarets Forskningsinstitutt (FFI) ble etablert på Kjeller like etter 2. verdenskrig. Institutt for Energiteknikk (IFE). et internasjonalt forskningsinstitutt for energi- og nukleærteknologi, ble første spinoff i 1948.

Miljøer innen teknologi, forskning og innovasjon på Kjeller viste sterke resultater over flere tiår og førte til etableringen av Kunnskapsbyen Lillestrøm som 8. januar 2016 feiret 15 år.

8. januar 2016 var det samtidig 100-årsjubileum for de første flygningene i Norge med skiunderstell. Einar Sem-Jacobsen regnes som en av grunnleggerne av Kjeller flyplass og Hærens flyvevæsen.

I 1916 kunne han for første gang ta av med en Maurice Farman F.F.1 Longhorn påmontert egenutviklede ski.

Kjeller er internasjonalt kjent som en av Norges fremste teknologiklynger – et nasjonalt og internasjonalt senter for teknologi, forskning, innovasjon, utdanning og luftfart.

Under konferansen «Hjernekraft fra Kjeller» i 2015 lanserte Walter Kvam i Kongsberg Gruppen tankene om et toppindustrisenter i Norge. Inspirasjonen var forsknings- og innovasjonsmiljøene på Kjeller.

Presentasjonen ble vist fram under NHOs årskonferanse i 2016 før planene offisielt ble lansert under Arendalsuka i august 2016. Etterhvert har planene landet i form av Digital Norway, en norsk storsatsing på digitalisering.

Fagmiljøene på Kjeller skaper ringvirkninger nasjonalt og internasjonalt. I i løpet av 70 år er det utviklet et stort teknologi- og universitetssenter i historiske arealer i tilknytning til Kjeller flyplass.

Resultatene taler for seg. Det er bygget opp store verdier på Kjeller i løpet av 106 år med operasjoner og aktiviteter innen luftfart og luftmakt.

Under Flydagene 11.–12. juni 2016 ble det feiret 100-årsjubileum for Flyfabrikken og selskapet AIM Norway som har ansvar for høyteknologisk vedlikehold av F-16 og Sea King.

AIM Norway har avtale med Lockheed Martin om produksjon av halen til det nye norske kampflyet F-35 i samarbeid med Kongsberg.

Bildet under fra Paris Air Show PAS15Le Bourget viser E-Fan 1.0 Demonstrator fra Voltair/Airbus Group, verdens første elektriske tomotors fly som 10. juli 2015 krysset Den Engelske Kanelen etter å ha tatt av med egen motorkraft.

E-Fan (bildet over) er et program som blir videreført som E-FanX hos Airbus i Toulouse, med Siemens og Rolls-Royce som partnere. Første flygning av en BAe 146 er planlagt i 2019.

Italdesign og Airbus startet utviklingen av modulbaserte Pop-Up, en selvstyrt enhet til bruk som bil, skinnegående enhet eller luftfartkost koblet til en firerotors drone. Programmet har fått med Audi som ny partner.

Airbus har igangsatt et par nye programmer som pågår parallelt; selvstyrt CityAirbus med firerotorer og plass til 4–5 passasjerer, og Vahana project, en selvstyrt eVTOL med fast vinge.

MARS 2016

Se stor versjon

Kjeller Aerodrome
 
 

Norsk luftfart – hvor dine
drømmer og ideer tar av!

Bli medlem i AeroNorge – ny interesseorganisasjon for norsk luftfart

Copyright 20©18 aerodrome.no

Elektrisk og hybrid flygning er framtiden;
Aviation – inspiration – innovation

Bli medlem i AeroNorge – ny interesseorganisasjon for norsk luftfart

Copyright 20©18 aerodrome.no