Logo Sosiale medier

Fronten | Om oss | Opplevelser | Innovasjon | Utdanning | Ja vi KAN!

 
Kjeller Aerodrome
 

Verdens eldste flybase – med usikker framtid

 

Kjeller Aerodrome er verdens eldste flybase og representerer en unik luftfartshistorisk verdi både nasjonalt og internasjonalt.

Kjeller er arnestedet for norsk flygning og norsk militær luftmakt.

Stor usikkerhet knytter seg til framtiden. Etter 104 år med kontinuerlige flyaktiviteter, foreslår forsvarsledelsen i et Fagmilitært Råd (FMR) å flytte ut AIM Norway, Luftkapasiteter og mye av den militære flyaktiviteten.

Hvis Forsvaret trapper ned virksomheten på Kjeller, vil Skedsmo miste den nest største arbeidsplassen i kommunen med over 400 ansatte.

En lang og ærerik epoke i norsk militær luftmakt vil ta slutt, men kan også åpne for nye og store muligheter i framtiden.

Det er et stort engasjement for å bevare og frede dagens Kjeller flyplass som en enestående luftfartshistorisk kulturarv i Norge.

En spørreundersøkelse fra 2014 viser at det er et flertall blant innbyggerne i Skedsmo kommune for å bevare Kjeller flyplass.

Åtte av ti innbyggere i Skedsmo kommune sier at luftsportsaktiviteten på Kjeller verken legger hindringer for dem eller begrenser deres personlige frihet i hverdagen, ifølge InFacts undersøkelse utført for fagbladet Flynytt og Norges Luftsportforbund (NLF).

Riksantikvaren har uttrykt et ønske om å bevare områdene med unike luftfartshistoriske verdier fra perioden 1912–1950, med tilhørende bygninger og «flyflater» som rullebaner og taksebaner.

På oppdrag fra Skedsmo kommune, og i samarbeid med kommunen, har stiftelsen Kjeller Flyhistoriske Kulturpark (KFK) uarbeidet en mulighetsstudie hvor det inngår flere ulike scenarier, med eller uten Forsvaret på Kjeller.

Mulighetsstudien til kommune ble overlevert til Kulturseksjonen i Skedsmo kommune 6. januar 2016. Innholdet kan åpne opp for en bred debatt om framtiden til Kjeller Aerodrome. Skedsmo vedtok 2. mars å ta studien til orientering; «De ulike utviklingsalternativer som beskrives i studien vurderes i det videre planarbeid knyttet til utvikling av området».

Mye av pionértiden i norsk luftfart fant sted på Kjeller der flyskolen, flyfabrikken og flybataljonene utgjorde hovedtyngden av aktivitetene fram til krigsutbruddet i 1940.

Propellfly dominerte i mange år, helst siden de første flygningene 21.–22. september 1912. Jetfly har fartstid på Kjeller helt siden 22. oktober 1949 da Vampire B-AT landet som det første jagerflyet med jetmotorer i Luftforsvaret.

Flyplassen kan sammenlignes med Vigelandsparken, Akershus festning og Ekebergsletta i Oslo når det gjelder nasjonale kulturverdier.

Potensialet er stort på Kjeller for å utvikle en opplevelsespark og turistattraksjon, tilsvarende Shuttleworth Collection på Old Warden og Imperial War Museums på Duxford i England, ved samtidig å styrke utdanningsmulighetene innen norsk luftfart.

En opplevelsespark med et flygende museum kan kombineres med et utdanningssenter og innovasjonssenter for våre barn og neste generasjoner.

FLICKR.com

Se bilder fra Kjeller Aerodrome på Flickr.

Se bilder fra AeroNorge på Flickr.

Bildet over viser Diamond DA40 LN-LFT tilhørende Luftfartsskolen på Kjeller.

Kjeller Aerodrome
 
 

Norsk luftfart – hvor dine
drømmer og ideer tar av!

Bli medlem i AeroNorge – ny interesseorganisasjon for norsk luftfart

Copyright 20©17 aerodrome.no

Elektrisk og hybrid flygning er framtiden;
Aviation – inspiration – innovation

Bli medlem i AeroNorge – ny interesseorganisasjon for norsk luftfart

Copyright 20©17 aerodrome.no