Logo Sosiale medier

Fronten | Om oss | Kulturarv | Opplevelser | Innovasjon | Utdanning | Ja vi KAN!

 
Kjeller Aerodrome

Fieseler Storch har ekstreme ytelser i lave hastigheter som resultat av stort vingeareal, slats langs hele fremre del av vingen, store slotted flaps og drooping (nedhengende) flaps.
Et kraftig understell med lange støtdempere og hydrauliske bremser gjør at maskinen kan lande og stoppe i løpet av få meter. Foto: Erik T. Hoelsæter

 

Julekalender 2018: Fieseler Fi 156 C Storch: Storken i lufta!

 
«Hele teamet og mange andre flyentusiaster var tilstede på Kjeller 7. oktober for å se WTOL-flyet ta av for første gang etter gjenoppbygging. – Den fløy som forventet. Det er noe balansetrim som må justeres, men forøvrig oppførte den seg som jeg hadde håpet og forventet, opplyser Tor Nøstegård, som har fløyet Storch i England og USA for fire–fem år siden». – Vår motor stod i en Storch på Sola. Fra å ha en ordentlig Argus As 10-motor og tre vrakmotorer, har vi nå fire fullverdige motorer som et resultat av prosjektet, hvorav en er luftdyktig, sier Tor Nørstegård. «Etter testflygningene på Kjeller har wardbirdsmiljøet i Norge to av verdens ti luftdyktige utgaver av Fieseler Storch». «De to norske Fieseler Storch-maskinene vekker oppsikt internasjonalt. For Tor Nørstegård er planen å fly på Flydagen og andre airshow neste år». – Det er en fargerik tilvekst. Den er imidlertid så dyr å operere at det blir få koseturer uten at det er inntekter på den. I motorvedlikehold og drivstoff koster den omtrent like mye som en Spitfire fra A til B. I tillegg kommer forsikring og annet vedlikehold, opplyser Tor Nørstegår.
     

– Det er en utrolig, nesten uvirkelig opplevelse å få fly maskinen og få lov til å gjennomføre noe jeg har sett fram til i 15 år. Testflygningene har vært uten problemer, og en kan virkelig smile fra øre til øre!




WARBIRDS OF NORWAY

GJENOPPBYGGING AV
FIESELER STORCH Fi 156 C

FLYNYTT nr 6/2017

 

Tekst: Lars Brede Grøndahl

 

– Det er alltid en spesiell opplevelse første gangen en skal fly. Motoren er den størsteutfordringen på det flyet her, så hvis den oppfører seg pent så går vel det meste av det andre bra, sier Tor Nørstegård, før første testflygning med Fieseler Fi 156 C Storch LN- WNS på Kjeller Airport 7. oktober 2017.

Tor Nørstegård er eier, testpilot og restaureringsansvarlig for Fieseler Fi 156 C Storch LN-WNS. Flyet har werknr 1816, ble bygget i 1944 og gjenoppbygget av Team Storkeredet på Fetsund i årene 2006–2017.

Hele teamet og mange andre flyentusiaster var tilstede på Kjeller 7. oktober for å se WTOL-flyet ta av for første gang etter gjenoppbygging.

– Den fløy som forventet. Det er noe balansetrim som må justeres, men forøvrig oppførte den seg som jeg hadde håpet og forventet, opplyser Tor Nøstegård, som har fløyet Storch i England og USA for fire–fem år siden.

Gjenoppbygging i årene 2006–2017
Det har vært et trofast team som har deltatt i hele prosessen fra seint i oktober 2006. I alt er det registrert oppmøte 750 ganger, som fram til januar 2017 er oppsummert til 8 500 timer. Totalt er det brukt godt over 9 000 timer på hele prosjektet.

LN-WNS framstår som en av verdens mest autentiske C-modeller av Fi 156. Den har original Argus As 10, samme motor som Fieseler Fi 156 A-1 Storch G-STCH på Sola tilhørende Leidulf Heskje.

LN-WNS er blitt veldig autentisk sammenlignet med andre som Tor Nørstegård har sett.

For å få tilgang til Argus As 10 var det nødvendig å gjøre bytteavtaler med museer.

Original Argus As 10-motor
– Vår motor stod i en Storch på Sola. Fra å ha en ordentlig Argus As 10-motor og tre vrakmotorer, har vi nå fire fullverdige motorer som et resultat av prosjektet, hvorav en er luftdyktig, sier Tor Nørstegård.

Etter testflygningene på Kjeller har wardbirdsmiljøet i Norge to av verdens ti luftdyktige utgaver av Fieseler Storch.

– Jeg fløy to halvtimes turer på lørdag. På søndag ble det to turer, hver på en times tid, forteller Tor Nørstegård. Blant flyene som fløy formasjon med LN-WNS var Birddog LN-WNO, Piper Cub LN-MAV, Piper Cub LN-SAI, DH90M Moth LN-KFM, Tiger Moth 189 LN-KFT og Saab MFI 9 LN-TVI.

Cruisehastighet på Fieseler Storch er rundt 75 kts (140 km/t). Hastighet for takeoff er 27 kts (50 km/t).

Testpilot Tor Nørstegård planla å fly tom en drivstofftank for å se mengden av «usable fuel», for så å fylle tankene helt fulle.

Vekker oppsikt internasjonalt
De to norske Fieseler Storch-maskinene vekker oppsikt internasjonalt. For Tor Nørstegård er planen å fly på Flydagen og andre airshow neste år.

– Det er en fargerik tilvekst. Den er imidlertid så dyr å operere at det blir få koseturer uten at det er inntekter på den. I motorvedlikehold og drivstoff koster den omtrent like mye som en Spitfire fra A til B. I tillegg kommer forsikring og annet vedlikehold.

Tor Nørstegård vil takke alle som har bidratt.

– Ingen nevnt, ingen glemt. Forsvaret har stilt opp, og det har vært mange som har gitt gaver og bidratt med support. Gjenoppbyggingen har heller ikke vært gratis og jeg må takke familien og min fru Mari som har holdt ut med meg i alle disse årene!

---

Bli med i Flybataljonen og støtt DIN lokale flyplass!

Meld deg inn i dag!

http://airbattalion.com

Se bilder fra Kjeller Aerodrome på Flickr.

Se bilder fra AeroNorge på Flickr.

 

Europa Nostra med opprop i Det europeiske kulturarvåret 2018.

KULTURARV FOR EUROPAS FREMTID

Europas kulturminneår 2018 markerer et vendepunkt i Europas stadig økende kulturarvbevegelse. Vi må bruke på denne satsingen til å erkjenne og videreføre vår felles kulturarvs positive kraft og våre felles verdier for å binde sammen Europas innbyggere og samfunn, og for å gi en dypere mening til hele det europeiske prosjektet. Tidspunktet for handling er nå!

Oppropet fra Berlin ble presentert 22. juni 2018 på European Cultural Heritage Summit i Berlin. Tre organisasjoner var vertskap for møtet, nemlig EUROPA NOSTRA – kulturarvens stemme i Europa, Den tyske kulturarvkomiteen (DNK) – som koordinerte det europeiske kulturminneåret i Tyskland og Den prøyssiske kulturarvstiftelsen (SPK), basert i Berlin.

Les hele oppropet fra Europa Nostra.

Julekalender 2018

Se alle lukene i julekalenderen!

01.12 – Kulturarvåret 2018: Kjeller flyplass og kulturarv for Europas fremtid

02.12 – Den Kulturelle Skolesekken (DKS): Stor interesse for kulturarven på Kjeller

03.12 – Willy Hveding: «Kjeller er selve vuggen til norsk flygning»

04.12 – Akershus fylkeskommune vil frede hele rullebanen og bevare flymiljøet!

05.12 – Rullebanens historie: Den ytre flyveplass med Flybataljonene på Kjeller

06.12 – Landsindsamling 1912: Sivil og militær flyhistorie hånd i hånd

07.12 – Erling Kjærnes: En unik plass for publikum – ekstremt viktig kulturminne

08.12 – NLF: Vi må alle fortsette og kjempe for flyplassen i tiden fremover!

09.12 – Ole Reistad: En legende – flygeren, lederen og offiseren

10.12 – Wilhelm Mohr startet som flyelev på Kjeller i 1936 – tilbake i cockpit i 2014

11.12 – Flertallet i Skedsmo sier JA til Kjeller!

12.12 – Krig – fra nederlag til seier

13.12 – Svein Heglund: Jageress under krigen

14.12 – Jubelåret 2012: AIM Norway på vingene

15.12 – Gabriel Berg og Wilhelm Mohr «fløy opp» 100 år etter Roald Amundsen

16.12 – 18. april 2017: DH60M Moth 125 er landets eldste motorfly i lufta!

17.12 – 7. oktober 2017: Fieseler Fi 156 C Storch: Storken i lufta!

18.12 – 9. april 2010/2015: Våre krigshelter minnes på Kjeller

19.12 – Roald Amundsen første flyelev – tok internasjonalt flysertifikat nr 1

20.12 – Eneste Norseman som flyr i Europa – R-AF har mer enn 70 år i luften!

21.12 – Konsernsjef Dag Falk-Petersen i Avinor: – Vi står foran en revolusjon

22.12 – Generalmajor Ivar Gjetnes: For å kunne fly!

23.12 – Generalløytnant Wilhelm Mohr (97) tilbake i Spitfire i 2014

24.12 – Fredningsforslaget kan vise seg å bli en gavepakke til barn og unge i hele Norge!

 

 

 

 

Copyright © 2018

Flybataljon – DIN lokale flyplass – Interesseorganisasjon for norsk luftfart

 
 
Kjeller Aerodrome

Tor Nørstegård foran Fieseler Fi 156 C Storch dagen før Flydagen 3. juni 2018. Foto: Kjeller Aerodrome

 

Kjeller Aerodrome
Flyet med werknr. 1816 ble opprinnelig bygget som en av de siste i en serie på 800 ved Morane Saulnier Puteaux-fabrikken nord for Paris i 1944.
Foto: Kjeller Aerodrome

 
Kjeller Aerodrome

Argus As 10 er designet og bygget i Tyskland, en luftavkjølt v-formet 90 graders invertert V8-motor med 240 hk.
Her over Svelle med Nordre Øyeren naturreservat i bakgrunnen. Foto: Erik Hoelsæter

Kjeller Aerodrome

LN-WNS er en av verdens ti luftdyktige Fieseler Storch og trolig den mest autentiske C-modellen som flyr. Foto: Erik Hoelsæter

 
Kjeller Aerodrome
Tor Nørstegård kunne lørdag 7. oktober endelig ta av med Fieseler Fi 156 C Storch etter 11 år med restaurering. Foto: Erik Hoelsæter
 
Kjeller Aerodrome

C-2 og C-3-modeller fikk installert et 7,92 mm MG-15-maskingevær. Svingbart baksete gjør at skytteren lett kan bytte posisjon. Foto: Erik Hoelsæter

 

 
 

Vi trenger FLERE, ikke færre
flyplasser i framtiden!

Bli medlem i FLYBATALJONEN – DIN LOKALE FLYPLASS

Copyright 20©18

Avinor har som mål at norsk luftfart
skal bli 100% ELEKTRISK innen 2040

STØTT DIN LOKALE FLYPLASS

Copyright 20©18

 

1. desember 2. desember 3. desember 4. desember 5. desember 6. desember 7. desember 8. desember 9. desember 10. desember 11. desember 12. desember 13. desember 14. desember 15. desember 16. desember 17. desember 18. desember 19. desember 20. desember 21. desember 22. desember 23. desember 24. desember 25. desember 26. desember 27. desember 28. desember 29. desember 30. desember 31. desember