11. juni 1914: Det ble stor dramatikk under oppflygningen på Gardermoen da instruktør Einar Sem-Jacobsen demonstrerte motorkutt i lav høyde (30 meter) og styrekablene viklet seg inn i propellen, med påfølgende krasjlanding. Takket være et reservefly fra Kjeller, besto Roald Amundsen oppflygningen med glans.
11. juni 2014:
På dagen 100 år etter fløy elev ved Kjeller skole, Gabriel Berg, og Wilhelm Mohr fra Kjeller til Gardermoen, denne gang uten dramatikk på turen. Med på turen i Fairchild Cornell og Saab Safir var henholdsvis pilotene Ketil Knotten og Anders Håkensen.
NRFK – VETERANFLYGRUPPEN
I NEDRE ROMERIKE FLYKLUBB
GJENSKAPTE HISTORIEN
100 ÅR ETTER ROALD AMUNDSEN
FLYDAGSMAGASINET 2015
Tekst/foto: Lars Brede Grøndahl
100 år etter at Roald Amundsen ble pilot, gjenskapte Wilhelm Mohr og Gabriel Konrad Berg (15) den historiske flygningen fra Kjeller til Gardermoen 11. juni 2014. Flyturen markerte samtidig 100 år med norsk sivil luftfart.
Generalløytnant, landsfader for Luftforsvaret og sentral i oppbyggingen av Norges Luftsportsforbund, Wilhelm Mohr, fløy mye av turen med Anders Håkensen ved sin side i Saab Safir 91B LN-BII.
For Gabriel ble det en opplevelse for livet i baksetet på Fairchild Cornell med formasjonflygning og formasjonslanding på OSL. Han er skoleelev ved Kjeller skole og drømmer selv om å bli pilot.
Fairchild Cornell var skolefly for norske styrker i Little Norway i Canada fra 1940, og var operativ i Luftforsvaret inntil 1956 da skoleflyet ble erstattet med Saab Safir.
Markeringen ble gjennomført av Veteranflygruppen i NRFK og veteranflymiljøet på Kjeller i samarbeid med Oslo Lufthavn (OSL), Kjeller Kunnskapssenter og Kjeller Skole.
Kjeller Kunnskapssenter
«På mange måter er dette malen på hvordan Kjeller kunnskapssenter ønsker å bidra til at elevene i Skedsmo skal knytte teori og praksis sammen. På skolen lærer elevene om oppdrift og hvorfor/hvordan et fly letter fra rullebanen. Å være med på dette i praksis forsterker læringen og bidrar til økt motivasjon og mestring.
Kjeller kunnskapssenter har som hovedmål å fremme elevenes læring i realfag og teknologiske fag og øke interessen for disse fagene i skolen.
Roald Amundsen var en kunnskapsrik og eventyrlysten mann som sprengte grenser. Dagens skoleelever trenger disse egenskapene for å kunne lykkes i framtidens samfunn», uttrykker lærere og prosjektledere ved Kjeller Kunnskapssenter.
«Det er en historisk dag for Kjeller flyplass og selv om Kjeller skole kun er fire år gammel, er lærerne bevisst på sin beliggenhet mellom flyplassen og kunnskapsbyen.
Skolens fane har blant annet et fly som symbol og til daglig nyter skolen godt av lærere med stor interesse for realfag og et godt samarbeid med Kjeller kunnskapssenter som er stasjonert i skolens lokaler.
Å få være med på slike markeringer i et område fullt av muligheter, gir positive ringvirkninger», ifølge Kjeller Kunnskapssenter.
Dramatisk oppflygning i 1914
11. juni 1914 er en historisk dag for norsk flyging. Roald Amundsen tok internasjonalt flysertifikat (den gang kalt ‘patent’) nr 1 for sivile. |
Etter flytimer på Kjeller, ble oppflygningen gjennomført på Gardermoen med Maurice Farman Longhorn MF.7 utlånt fra Hærens flyvevæsen på Kjeller.
Det ble stor dramatikk da instruktør Einar Sem-Jacobsen demonstrerte motorkutt i lav høyde (30 meter) og styrekablene viklet seg inn i propellen, med påfølgende krasjlanding. Takket være et reservefly fra Kjeller, besto Roald Amundsen oppflygningen med glans.
På 100-års dagen er historien gjenskapt med veteranflyene Fairchild Cornell PT-19A LN-BIF og Saab Safir 91B LN-BII.
Skoleeleven Gabriel Konrad Berg ved Kjeller skole fikk oppfylt sin drøm om å være pilot under turen som ble gjennomført i samarbeid med veteranflymiljøet og Kjeller kunnskapssenter.
Først på begge polene
2014 er året da Kjeller feirer sine pionerer og innovatører, 100 år etter at Roald Amundsen kom tilbake fra foredragsturneen i USA om Sydpolferden og startet med flytimer på Kjeller.
Han så muligheter og satset på dristige flygninger for å utforske nye polarområder.
Fram Museum skriver: «Roald Amundsen fattet tidlig interesse for fly. Med store øyne hadde han fulgt med på de aller første flyvningene med motor noensinne, da de amerikanske brødrene Wright gjorde sine forsøk på begynnelsen av 1900-tallet. I 1909 fløy franskmannen Louis Blériot over den engelske kanal.
Alt dette fikk Amundsen til å skrive at «Og nu – plutselig med ett slag – skulle kanskje det hele forandres. Kulde og mørke skulle avløses av lys og varme, de lange, møysommelige vandringer av en hurtig flukt. Ingen rasjonering, ingen sult eller tørst – bare en kort flukt. I sannhet – mulighetene var store».
I 1925 forsøkte Roald Amundsen å nå Nordpolen med Dornier-Wal N-24 og N-25;
«Den 21. mai 1925 startet de fra Ny-Ålesund på Svalbard og fløy sammen til 87°43' N, hvor de landet på råker i drivisen etter vel åtte timer i luften. N24 viste seg å være for skadet til å kunne fly videre, og de seks mennene slet i tre og en halv uke for å lage en startbane på drivisen. 15. juni greide Hjalmar Riiser-Larsen å få N25 i luften med alle seks om bord. De landet til slutt ved nordkysten av Svalbard og ble plukket opp av en fangstskute som tilfeldigvis var i området. Det ble en kjempefeiring da mennene kom tilbake til hovedstaden», skriver Fram Museum.
Knapt 12 år etter treningen på Kjeller og oppflygningen på Gardermoen kunne mannskapet på luftskipet Norge slippe ned tre flagg over Nordpolen, det amerikanske, det italienske og det norske. Datoen var 12. mai 1926,.
Med dristighet og drømmer skapte polarhelten, flypioneren og innovatøren Roald Amundsen resultater under Sydpolekspedisjonen i 1910–1912 og Nordpolferden i 1926.
Det er i dag udiskutabelt at Roald Amundsen og rormann Oscar Wisting var de to første i verden som nådde begge polpunktene.
Flypioneren Roald Amundsen var første formann i Norsk Aero Klubb, foreløper til Norges Luftsportforbund (NLF).
Med sin interesse for flygning i utforskningen av nye polarområder, var Amundsen en stor inspirasjon for andre norske flypionerer, blant andre Bernt Balchen og Thor Solberg, som begge spilte en stor rolle for de alliertes kamp under 2. verdenskrig.
---
Filmen «Amundsen – 15.02.2019»
15. februar 2019 er det premiere for filmen «Amundsen».
«Vel, jeg er spent på hva folk sier når de har sett filmen. Roald har helt klart sine mørke sider også. Man kunne sikkert laget en ren heltehistorie om ham, men det går ikke når man skal fortelle om hele livet hans. Jeg tror vi har klart å lage et mangefasettert bilde som belyser både positive og mer utfordrende sider ved han, sier regissør Espen Sandberg til VG, kjent for storfilmene om Max Manus og Thor Heyerdahl.
---
Bli med i Flybataljonen og støtt DIN lokale flyplass!
Meld deg inn i dag!
http://airbattalion.com
|
Se bilder fra Kjeller Aerodrome på Flickr.
Se bilder fra AeroNorge på Flickr.
Europa Nostra med opprop i Det europeiske kulturarvåret 2018.
KULTURARV FOR EUROPAS FREMTID
Europas kulturminneår 2018 markerer et vendepunkt i Europas stadig økende kulturarvbevegelse. Vi må bruke på denne satsingen til å erkjenne og videreføre vår felles kulturarvs positive kraft og våre felles verdier for å binde sammen Europas innbyggere og samfunn, og for å gi en dypere mening til hele det europeiske prosjektet. Tidspunktet for handling er nå!
Oppropet fra Berlin ble presentert 22. juni 2018 på European Cultural Heritage Summit i Berlin. Tre organisasjoner var vertskap for møtet, nemlig EUROPA NOSTRA – kulturarvens stemme i Europa, Den tyske kulturarvkomiteen (DNK) – som koordinerte det europeiske kulturminneåret i Tyskland og Den prøyssiske kulturarvstiftelsen (SPK), basert i Berlin.
Les hele oppropet fra Europa Nostra. |