Logo Sosiale medier

Fronten | Om oss | Kulturarv | Opplevelser | Innovasjon | Utdanning | Ja vi KAN!

 
Kjeller Aerodrome

Wilhelm Mohr og Gabriel Berg gjenskapte historien 100 år etter at Roald Amundsen hadde oppflygning og tok internasjonalt flysertifikat nr 1(den gang kalt ‘patent’)
for sivile her til lands. MF.7 Longhorn ble byttet ut med to andre maskiner som begge har lang fartstid som skolefly i Luftforsvaret;
Fairchild Cornell og Saab Safir. Gabriel har fortsatt på Skedsmo VGS med flyteknisk utdanning som avioniker. Foto: Kjeller Aerodrome

 

Julekalender 2018: Gabriel Berg og Wilhelm Mohr «fløy opp» 100 år etter Roald Amundsen

 
«På mange måter er dette malen på hvordan Kjeller kunnskapssenter ønsker å bidra til at elevene i Skedsmo skal knytte teori og praksis sammen. På skolen lærer elevene om oppdrift og hvorfor/hvordan et fly letter fra rullebanen. Å være med på dette i praksis forsterker læringen og bidrar til økt motivasjon og mestring.». «Roald Amundsen fattet tidlig interesse for fly. Med store øyne hadde han fulgt med på de aller første flyvningene med motor noensinne, da de amerikanske brødrene Wright gjorde sine forsøk på begynnelsen av 1900-tallet. I 1909 fløy franskmannen Louis Blériot over den engelske kanal. Alt dette fikk Amundsen til å skrive at «Og nu – plutselig med ett slag – skulle kanskje det hele forandres. Kulde og mørke skulle avløses av lys og varme, de lange, møysommelige vandringer av en hurtig flukt. Ingen rasjonering, ingen sult eller tørst – bare en kort flukt. I sannhet – mulighetene var store». «Med dristighet og drømmer skapte polarhelten, flypioneren og innovatøren Roald Amundsen resultater under Sydpolekspedisjonen i 1910–1912 og Nordpolferden i 1926. Det er i dag udiskutabelt at Roald Amundsen og rormann Oscar Wisting var de to første i verden som nådde begge polpunktene».
     

11. juni 1914: Det ble stor dramatikk under oppflygningen på Gardermoen da instruktør Einar Sem-Jacobsen demonstrerte motorkutt i lav høyde (30 meter) og styrekablene viklet seg inn i propellen, med påfølgende krasjlanding. Takket være et reservefly fra Kjeller, besto Roald Amundsen oppflygningen med glans.

11. juni 2014: På dagen 100 år etter fløy elev ved Kjeller skole, Gabriel Berg, og Wilhelm Mohr fra Kjeller til Gardermoen, denne gang uten dramatikk på turen. Med på turen i Fairchild Cornell og Saab Safir var henholdsvis pilotene Ketil Knotten og Anders Håkensen.




NRFK – VETERANFLYGRUPPEN
I NEDRE ROMERIKE FLYKLUBB

GJENSKAPTE HISTORIEN
100 ÅR ETTER ROALD AMUNDSEN

FLYDAGSMAGASINET 2015

 

Tekst/foto: Lars Brede Grøndahl

 

100 år etter at Roald Amundsen ble pilot, gjenskapte Wilhelm Mohr og Gabriel Konrad Berg (15) den historiske flygningen fra Kjeller til Gardermoen 11. juni 2014. Flyturen markerte samtidig 100 år med norsk sivil luftfart.

Generalløytnant, landsfader for Luftforsvaret og sentral i oppbyggingen av Norges Luftsportsforbund, Wilhelm Mohr, fløy mye av turen med Anders Håkensen ved sin side i Saab Safir 91B LN-BII.

For Gabriel ble det en opplevelse for livet i baksetet på Fairchild Cornell med formasjonflygning og formasjonslanding på OSL. Han er skoleelev ved Kjeller skole og drømmer selv om å bli pilot.

Fairchild Cornell var skolefly for norske styrker i Little Norway i Canada fra 1940, og var operativ i Luftforsvaret inntil 1956 da skoleflyet ble erstattet med Saab Safir.

Markeringen ble gjennomført av Veteranflygruppen i NRFK og veteranflymiljøet på Kjeller i samarbeid med Oslo Lufthavn (OSL), Kjeller Kunnskapssenter og Kjeller Skole.

Kjeller Kunnskapssenter
«På mange måter er dette malen på hvordan Kjeller kunnskapssenter ønsker å bidra til at elevene i Skedsmo skal knytte teori og praksis sammen. På skolen lærer elevene om oppdrift og hvorfor/hvordan et fly letter fra rullebanen. Å være med på dette i praksis forsterker læringen og bidrar til økt motivasjon og mestring.

Kjeller kunnskapssenter har som hovedmål å fremme elevenes læring i realfag og teknologiske fag og øke interessen for disse fagene i skolen.

Roald Amundsen var en kunnskapsrik og eventyrlysten mann som sprengte grenser. Dagens skoleelever trenger disse egenskapene for å kunne lykkes i framtidens samfunn», uttrykker lærere og prosjektledere ved Kjeller Kunnskapssenter.

«Det er en historisk dag for Kjeller flyplass og selv om Kjeller skole kun er fire år gammel, er lærerne bevisst på sin beliggenhet mellom flyplassen og kunnskapsbyen.

Skolens fane har blant annet et fly som symbol og til daglig nyter skolen godt av lærere med stor interesse for realfag og et godt samarbeid med Kjeller kunnskapssenter som er stasjonert i skolens lokaler.

Å få være med på slike markeringer i et område fullt av muligheter, gir positive ringvirkninger», ifølge Kjeller Kunnskapssenter.

Dramatisk oppflygning i 1914
11. juni 1914 er en historisk dag for norsk flyging. Roald Amundsen tok internasjonalt flysertifikat (den gang kalt ‘patent’) nr 1 for sivile.

Etter flytimer på Kjeller, ble oppflygningen gjennomført på Gardermoen med Maurice Farman Longhorn MF.7 utlånt fra Hærens flyvevæsen på Kjeller. 

Det ble stor dramatikk da instruktør Einar Sem-Jacobsen demonstrerte motorkutt i lav høyde (30 meter) og styrekablene viklet seg inn i propellen, med påfølgende krasjlanding. Takket være et reservefly fra Kjeller, besto Roald Amundsen oppflygningen med glans.

På 100-års dagen er historien gjenskapt med veteranflyene Fairchild Cornell PT-19A LN-BIF og Saab Safir 91B LN-BII.

Skoleeleven Gabriel Konrad Berg ved Kjeller skole fikk oppfylt sin drøm om å være pilot under turen som ble gjennomført i samarbeid med veteranflymiljøet og Kjeller kunnskapssenter.

Først på begge polene
2014 er året da Kjeller feirer sine pionerer og innovatører, 100 år etter at Roald Amundsen kom tilbake fra foredragsturneen i USA om Sydpolferden og startet med flytimer på Kjeller.

Han så muligheter og satset på dristige flygninger for å utforske nye polarområder.

Fram Museum skriver: «Roald Amundsen fattet tidlig interesse for fly. Med store øyne hadde han fulgt med på de aller første flyvningene med motor noensinne, da de amerikanske brødrene Wright gjorde sine forsøk på begynnelsen av 1900-tallet. I 1909 fløy franskmannen Louis Blériot over den engelske kanal.

Alt dette fikk Amundsen til å skrive at «Og nu – plutselig med ett slag – skulle kanskje det hele forandres. Kulde og mørke skulle avløses av lys og varme, de lange, møysommelige vandringer av en hurtig flukt. Ingen rasjonering, ingen sult eller tørst – bare en kort flukt. I sannhet – mulighetene var store».

I 1925 forsøkte Roald Amundsen å nå Nordpolen med Dornier-Wal N-24 og N-25;

«Den 21. mai 1925 startet de fra Ny-Ålesund på Svalbard og fløy sammen til 87°43' N, hvor de landet på råker i drivisen etter vel åtte timer i luften. N24 viste seg å være for skadet til å kunne fly videre, og de seks mennene slet i tre og en halv uke for å lage en startbane på drivisen. 15. juni greide Hjalmar Riiser-Larsen å få N25 i luften med alle seks om bord. De landet til slutt ved nordkysten av Svalbard og ble plukket opp av en fangstskute som tilfeldigvis var i området. Det ble en kjempefeiring da mennene kom tilbake til hovedstaden», skriver Fram Museum.

Knapt 12 år etter treningen på Kjeller og oppflygningen på Gardermoen kunne mannskapet på luftskipet Norge slippe ned tre flagg over Nordpolen, det amerikanske, det italienske og det norske. Datoen var 12. mai 1926,.

Med dristighet og drømmer skapte polarhelten, flypioneren og innovatøren Roald Amundsen resultater under Sydpolekspedisjonen i 1910–1912 og Nordpolferden i 1926.

Det er i dag udiskutabelt at Roald Amundsen og rormann Oscar Wisting var de to første i verden som nådde begge polpunktene.

Flypioneren Roald Amundsen var første formann i Norsk Aero Klubb, foreløper til Norges Luftsportforbund (NLF).

Med sin interesse for flygning i utforskningen av nye polarområder, var Amundsen en stor inspirasjon for andre norske flypionerer, blant andre Bernt Balchen og Thor Solberg, som begge spilte en stor rolle for de alliertes kamp under 2. verdenskrig.

---

Filmen «Amundsen – 15.02.2019»

15. februar 2019 er det premiere for filmen «Amundsen».

«Vel, jeg er spent på hva folk sier når de har sett filmen. Roald har helt klart sine mørke sider også. Man kunne sikkert laget en ren heltehistorie om ham, men det går ikke når man skal fortelle om hele livet hans. Jeg tror vi har klart å lage et mangefasettert bilde som belyser både positive og mer utfordrende sider ved han, sier regissør Espen Sandberg til VG, kjent for storfilmene om Max Manus og Thor Heyerdahl.

---

Bli med i Flybataljonen og støtt DIN lokale flyplass!

Meld deg inn i dag!

http://airbattalion.com

Se bilder fra Kjeller Aerodrome på Flickr.

Se bilder fra AeroNorge på Flickr.

 

Europa Nostra med opprop i Det europeiske kulturarvåret 2018.

KULTURARV FOR EUROPAS FREMTID

Europas kulturminneår 2018 markerer et vendepunkt i Europas stadig økende kulturarvbevegelse. Vi må bruke på denne satsingen til å erkjenne og videreføre vår felles kulturarvs positive kraft og våre felles verdier for å binde sammen Europas innbyggere og samfunn, og for å gi en dypere mening til hele det europeiske prosjektet. Tidspunktet for handling er nå!

Oppropet fra Berlin ble presentert 22. juni 2018 på European Cultural Heritage Summit i Berlin. Tre organisasjoner var vertskap for møtet, nemlig EUROPA NOSTRA – kulturarvens stemme i Europa, Den tyske kulturarvkomiteen (DNK) – som koordinerte det europeiske kulturminneåret i Tyskland og Den prøyssiske kulturarvstiftelsen (SPK), basert i Berlin.

Les hele oppropet fra Europa Nostra.

Julekalender 2018

Se alle lukene i julekalenderen!

01.12 – Kulturarvåret 2018: Kjeller flyplass og kulturarv for Europas fremtid

02.12 – Den Kulturelle Skolesekken (DKS): Stor interesse for kulturarven på Kjeller

03.12 – Willy Hveding: «Kjeller er selve vuggen til norsk flygning»

04.12 – Akershus fylkeskommune vil frede hele rullebanen og bevare flymiljøet!

05.12 – Rullebanens historie: Den ytre flyveplass med Flybataljonene på Kjeller

06.12 – Landsindsamling 1912: Sivil og militær flyhistorie hånd i hånd

07.12 – Erling Kjærnes: En unik plass for publikum – ekstremt viktig kulturminne

08.12 – NLF: Vi må alle fortsette og kjempe for flyplassen i tiden fremover!

09.12 – Ole Reistad: En legende – flygeren, lederen og offiseren

10.12 – Wilhelm Mohr startet som flyelev på Kjeller i 1936 – tilbake i cockpit i 2014

11.12 – Flertallet i Skedsmo sier JA til Kjeller!

12.12 – Krig – fra nederlag til seier

13.12 – Svein Heglund: Jageress under krigen

14.12 – Jubelåret 2012: AIM Norway på vingene

15.12 – Gabriel Berg og Wilhelm Mohr «fløy opp» 100 år etter Roald Amundsen

16.12 – 18. april 2017: DH60M Moth 125 er landets eldste motorfly i lufta!

17.12 – 7. oktober 2017: Fieseler Fi 156 C Storch: Storken i lufta!

18.12 – 9. april 2010/2015: Våre krigshelter minnes på Kjeller

19.12 – Roald Amundsen første flyelev – tok internasjonalt flysertifikat nr 1

20.12 – Eneste Norseman som flyr i Europa – R-AF har mer enn 70 år i luften!

21.12 – Konsernsjef Dag Falk-Petersen i Avinor: – Vi står foran en revolusjon

22.12 – Generalmajor Ivar Gjetnes: For å kunne fly!

23.12 – Generalløytnant Wilhelm Mohr (97) tilbake i Spitfire i 2014

24.12 – Fredningsforslaget kan vise seg å bli en gavepakke til barn og unge i hele Norge!

 

 

 

 

Copyright © 2018

Flybataljon – DIN lokale flyplass – Interesseorganisasjon for norsk luftfart

 
 
Kjeller Aerodrome

Instruktør Einar Sem-Jacobsen (foran) og polarforsker Roald Amundsen gjør klar for avgang på Kjeller flyplass i 1913–1914.
Oppflygningen fant sted på Gardermoen 11. juni 1914. 1. juli samme år ble Hærens flyveskole opprettet. Det første kullet var på fire elever.
Foto: Forsvaret/FLO Kjeller/KFF

 

Kjeller Aerodrome
Kjeller flyplass er lokalisert på jordene nedenfor Kjeller gård og fikk først navnet Lillestrømmen Flyveplads. Foto: Forsvaret/FLO Kjeller/KFF
 
Kjeller Aerodrome

Wilhelm Mohr lærte å fly Tiger Moth ved Hærens flyveskole på Kjeller i 1936–1937. Sammen med skoleelev ved Kjeller skole Gabriel Berg fløy han
til Gardermoen på dagen 100 år etter at Roald Amundsen hadde oppflygning sammen med instruktøren og flypioneren Einar Sem-Jacobsen. Fartøysjefer på Fairchild Cornell
PT-19A LN-BIF og Saab Safir 91B LN-BII var henholdsvis Ketil Knotten og Anders Håkensen På bildene over ses også tidligere styreleder
i Kjeller Flyhistoriske Forening generalmajor Ivar Gjetnes, tidligere jagerflypilot oberst Knut Fossum og veteranflypilot major Ketil Knotten.
Fotofly: Birddog – Fotopilot: Hans Petter Fure – Foto: Kjeller Aerodrome

Kjeller Aerodrome

Bensinfylling før instruktør kaptein Einar Sem-Jacobsen og Roald Amundsen tar av fra Lysgårdjordet på Lillehammer. Sem-Jacobsen fyller bensin
på tanken, mens Amundsen strekker seg etter en ekstra kanne. Dr. Arnt Astrup står like ved Amundsen, mens Kaspar Kristiansen holder vakt.
Kilde: Digitalt Museum – Foto: Forsvaret/FLO Kjeller/KFF


 
Kjeller Aerodrome
Dornier-Wal N25 var det ene av Roald Amundsens to sjøfly fra polferden som startet 21. mai 1925. Ferden mot polpunktet endte med store skader for N24
under landing da det gjensto 251 km til Nordpolen. Mannskapet på seks kjempet tappert for å kunne returnere til Nordaustlandet på Svalberd.
15. juni etter 24 døgn iherdig innsats i isødet maktet de å ta av igjen. 5. juli 1925 fløy N25 med de seks ombord til Oslo hvor mannskapet
ble tatt i mot som helter. Foto: Forsvaret/FLO Kjeller/KFF


 
Kjeller Aerodrome
Flypioner og grunnlegger av Kjeller flyplass Einar Sem-Jacobsen. Foto: Forsvaret/FLO Kjeller/KFF

Kjeller Aerodrome
Ombord i N25 var Roald Amundsen navigatør, Hjalmar Riiser-Larsen (bildet over) fartøysjef og Karl Feucht mekaniker. Hjalmar Riiser-Larsen ble seinere
Generalmajor og sjef for Luftforsvaret i perioden 10.11.1944-15.03.1946. Foto: Forsvaret/FLO Kjeller/KFF


 
Kjeller Aerodrome
Med sin interesse for flygning i utforskningen av nye polarområder, var Amundsen en stor inspirasjon for andre norske flypionerer, blant andre
Bernt Balchen (til venstre) og Thor Solberg, som begge spilte en stor rolle for de alliertes kamp under 2. verdenskrig. Forsvaret/FLO Kjeller/KFF


 

Vi trenger FLERE flyplasser
i framtiden, ikke færre!

Bli medlem i Urban Sky

Copyright 20©22

Avinor har som mål at norsk luftfart
skal bli 100% ELEKTRISK innen 2040

STØTT DIN LOKALE FLYPLASS

Copyright 20©22

 

1. desember 2. desember 3. desember 4. desember 5. desember 6. desember 7. desember 8. desember 9. desember 10. desember 11. desember 12. desember 13. desember 14. desember 15. desember 16. desember 17. desember 18. desember 19. desember 20. desember 21. desember 22. desember 23. desember 24. desember 25. desember 26. desember 27. desember 28. desember 29. desember 30. desember 31. desember