«Elektronikkens tidsalder utvikler seg stadig med vekt på datateknologi. Vedlikehold og forsyningstjeneste er avgjørende for å holde en flypark operativ. Og, ikke å forglemme operatøren, med en flygerutdanning som omfatter kunnskap om og innsikt i et helt spekter av kontrollsystemer».
FLYGNINGENS BARNDOM
– DRØMMER OG DRISTIGHET
JUBILEUMSMAGASINET KJELLER 2012
Tekst: Generalmajor Ivar Gjetnes, tidligere
plasskommandant på Kjeller og styreleder
i Kjeller Flyhistoriske Forening
Mennesket har sannsynligvis gjennom alle tider vært fasinert av fuglenes evne til å seile gjennom luften – tilsynelatende uten store anstrengelser.
– Det har vært en lang vei fra håpet om å kunne fly som fuglen til dagens virkelighet.
Etter fasinasjonen kom drømmen, deretter ideene, utforskning og utprøving, med endelig bevis på at mennesket også kan beherske luften slik først landjorden og deretter havene ble tatt i bruk.
Den greske guden Ikaros fant på at han skulle smøre inn vinger med voks for å kunne fly! Men, da han endelig fikk drømmen oppfylt fløy han så nær solen at voksen smeltet, og Ikaros styrtet til jorden!
Leonardo da Vinci hadde en annen idé om å fly. Han er kjent for sin tegning av det som kunne være forløperen til et helikopter, der en skruelignende propell skulle trekke «apparatet» (i mangel av et bedre ord) opp i luften! Dessverre manglet Leonardo både en mulighet til utforskning og utprøving av denne ideen.
Otto Liljenthal var en av mange som gikk vitenskapelig til verks, og utviklet sine ideer om vinger som kunne bære et menneske gjennom luften. Han utprøvde flere vellykkede modeller, og lekte med ideen om å sette motor på et av sine apparater. Dessverre fikk han ikke tilgang til en passende motor.
Mange samtidige forfulgte sine drømmer og ideer om et fly drevet fremover ved egen kraft. Men, det var Wright brødrene som basert på egen utforskning og utprøving endelig gjennomførte historiens første selvdrevne flytur den 17. desember 1903.
Første flypioner
Norge var det landets første flyingeniør, Einar Lillo Gran, som etter sin utdannelse i Frankrike, startet utviklingen og byggingen av et interessant monoplan, med en form for meier i stedet for hjul. Flyet ble ikke stabilt nok, og hadde for svak motor. Som mange, mange andre pionerprosjekter havnet dessverre også Gran sitt fly på historiens skraphaug.
|
Den antatt største norske flypioneren, Einar Sem-Jacobsen, konstruerte ikke sitt eget fly, men var direkte involvert i utbedringer og modifikasjoner av eksisterende fly.
Maurice Farman «Shorthorn» ble en forbedret utgave av Hærens første fly, Maurice Farman «Longhorn».
Solotur i eget fly
Norskamerikaneren Oliver Andre Rosto (født Røstø), ble den første nordmannen som klarte å konstruere, bygge og fly sitt eget fly med betegnelsen «Rosto monoplane».
Første soloturen for flypioneren skjedde fra et islagt vann 26. februar 1913. Fortellinger om soloflyging allerede 15. november 1909 står fortsatt udokumentert.
Det spesielle med alle disse pionerene var at det var samme person som hadde drømmen og ideene, de utviklet sine apparater, og ble de første «aeronauter» eller flygere! De representerte flygingens «alt i ett»-generasjon!
Det tok ikke lang tid før konstruksjon, utprøving og produksjon av fly utviklet seg til egne spesialiserte fagfelt. Utviklingen førte senere til systemintegrasjon, basert på avanserte instrumenter og kontrollsystemer.
Elektronikkens tidsalder utvikler seg stadig med vekt på datateknologi. Vedlikehold og forsyningstjeneste er avgjørende for å holde en flypark operativ. Og, ikke å forglemme operatøren, med en flygerutdanning som omfatter kunnskap om og innsikt i et helt spekter av kontrollsystemer.
FOR Å KUNNE FLY et teknisk, avansert fly i dag er det med andre ord behov for innsats fra eksperter innenfor en rekke spesialiserte fagfelt.
Slik var det i prinsippet også da «Ubaaten Kobbens flyvekomité» mottok sitt fly av typen Rumpler Taube med det treffende navnet «Start» i mai 1912, og da Hæren mottok sine første fly av typen Farman «Longhorn» i august 1912.
Historien må omskrives
Pilotene hadde allerede fått sin flygerutdannelse, og flymekanikerne sin tekniske utdanning. Men, da som nå, FOR Å KUNNE FLY, måtte klargjøringen av flyet komme først!
Det betyr at tidspunktet for starten på norsk militær luftmakt må flyttes noen dager tidligere på kalenderen – fra tidspunktet for første flyging den 1. september 1912 til den 25. august, da en fransk og en norsk flymekaniker begynte arbeidet med å montere Hærens første Farman «Longhorn» med det klingende navnet «Ganger Rolf» ved Storhove i Heradsbygd! ;-))
Kilde: Kjeller Flyhistoriske Forening (KFF)
---
Bli med i Flybataljonen og støtt DIN lokale flyplass!
Meld deg inn i dag!
http://airbattalion.com |
Se bilder fra Kjeller Aerodrome på Flickr.
Se bilder fra AeroNorge på Flickr.
Europa Nostra med opprop i Det europeiske kulturarvåret 2018.
KULTURARV FOR EUROPAS FREMTID
Europas kulturminneår 2018 markerer et vendepunkt i Europas stadig økende kulturarvbevegelse. Vi må bruke på denne satsingen til å erkjenne og videreføre vår felles kulturarvs positive kraft og våre felles verdier for å binde sammen Europas innbyggere og samfunn, og for å gi en dypere mening til hele det europeiske prosjektet. Tidspunktet for handling er nå!
Oppropet fra Berlin ble presentert 22. juni 2018 på European Cultural Heritage Summit i Berlin. Tre organisasjoner var vertskap for møtet, nemlig EUROPA NOSTRA – kulturarvens stemme i Europa, Den tyske kulturarvkomiteen (DNK) – som koordinerte det europeiske kulturminneåret i Tyskland og Den prøyssiske kulturarvstiftelsen (SPK), basert i Berlin.
Les hele oppropet fra Europa Nostra. |