KULTURARV FOR NESTE GENERASJONER
Den kulturelle skolesekken og samarbeidet med kulturseksjonen i Skedsmo kommune har vært et hjertebarn for daglig leder i Kjeller Flyhistoriske Forening (KFF) oberst Willy B. Hveding.
Han ledet arrangementet på Kjeller de første ti årene før han gikk bort i fjor høst. For ham var det aldri noe tvil – HELE Kjeller flyplass må bevares som verdensarv for våre neste generasjoner.
Kjeller er selve vuggen til norsk flygning
– Kjeller er selve vuggen til norsk flygning, sier Willy B. Hveding i et intervju med Lillestrømbanken i forbindelse med hans 80-årsfeiring.
– Jeg er stolt av å være en del av norsk flygnings historie, sier Willy B. Hveding. Han var utdannet radartekniker i Luftforsvaret, samt sivilingeniør elektronikk ved Stanford University i California. Han var tidlig ansvarlig for å bygge opp kontroll- og varslingssystemet «Early Warning» for det norske luftforsvaret på 1960-tallet. I dag inngår AWACS E-3A i NATO Early Warning and Control Force (NAEW&C). Flyene som utgjør kommandosentraler i lufta har fast lokalisering på Ørland.
I over 40 år har Willy B. Hveding vært tilknyttet Luftforsvaret. han var aktiv i foreningen på Kjeller flyplass helt til det siste.
– Det har vært fantastisk å få oppleve utviklingen. I dag trekker vi på skuldrene når et fly passerer over hodet vårt. Men i pionértiden var det annerledes, sier Willy B. Hveding mens han gir ansatte i Lillestrømbanken «en grundig omvisning i det flotte museums- og modellkammeret».
Hele flyhistorien er bevart på Kjeller
– Formålet med museet er å bevare Kjellers historie og verdiene knyttet til dette. Her representerer vi hele historien, godt illustrert med tro kopier av de meste historiske flyene bygget i 1:4 skala.
– Se her, dette er det første motorflyet som fløy. Den bragden var det brødrene Wright som stod for i 1903. Turen varte riktignok bare i tolv sekunder, men sykkelreparatørene var i gang!
«Han viser oss også en tro kopi i 1:4 skala av det første flyet som var i luften fra Kjeller flyplass, Maurice Farman MF.7 Longhorn».
To MF.7 Longhorn ble kjøpt inn fra Frankrike av midler innsamlet under «Landsindsamling til Luftflaate»:
Landsindsamling til Luftflaate
«Vi har netop feiret vor grundlovsdag. Vi har set barnetogene dra forbi i glæde over det land, som vi pligter at gi dem i arv frit og uavhængig som vi selv har faat det av vore fædre.
Vi vil opfylde denne pligt; vi vil værge vor ret til at beholde vort for os selv. Derfor gaar den sterke forsvarsbevegelse nu over landet.
Vore forsvarskræfter er ikke store, men dog tilstrækkelige til at fylde sit maal, om de utnyttes vel. Det gjælder at ta tidens bedste hjælpemidler i sin tjeneste.
Gjennom de sidste par aars fremgang paa flyveteknikkens omraade vil der ske en omvæltning i krigsførslen. Med flyvemaskinerne rykker frem et nyt vaapen – som skapt for vort land, og det vil kunne yde vort forsvar uvurderlige tjenester.
Vi har derfor stillet os til opgave at samle nordmænd om det formaal at skaffe midler til grundlæggelse av en luftflaate for forsvaret. Den luftflaate, som er blit en nødvendighet. |
Midlerne vil bli stillet til forsvarsdepartementets disposisjon i det angivne øiemed.
Bidrag mottages av enhver av undertegnede og av «Norsk luftseiladsforening».
Stortinget med bevilgninger i 1912
I Stortingsproposisjon nr 107 – 1912 står det:
«Departementet har derfor fundet det nødvendig at træffe en foreløbig ordning med hensyn til flyvningen i indeværende budgettermin og har i den anledning ved de utdannede flyvere latt iværksette rekognosceringer for at finde en hensigtsmæssig beliggende og brukbar flyveplads. Flyverne anbefalte med tilslutning av generalinspektøren for ingeniørvaabnet trakten om Lillestrøm som det efter terrængforhold og beliggenhet heldigste sted. Overensstemmende med deres forslag har departementet derefter midlertidig latt leie en flyveplads paa gaarden Kjellers grund ved Lillestrøm. Leieavgiften utgjør ca. kr. 800,00 for 5/4 aar – nemlig for tiden fra 12te september 1912 til 31te december 1913 – for 40,48 maal dyrket 1ste klasses mark og ca. 30 maal beitemark».
Privat oppstart og drift av Hærens flyvevesen
Innsamlingen av midler skjedde parallelt av en gruppe nordmenn i Frankrike med diplomat Fredrik «Fritz» Wedel Jarlsberg i spissen og «Landsindsamling til Luftflaade» i regi av Norsk Luftseiladsforening (forløper til Norges Luftsportforbund).
Landsinnsamlingen sørget for at penger ble stilt til disposisjon for innkjøp av to Maurice Farman; «Ganger Rolf» og «Njaal».
Flyene ble gitt Forsvaret og private midler sikret driften på Kjeller i årene 1912 til 1914. Hærens flyvevesen ble etablert i 1912 og Hærens flyveskole i 1914.
I Stortingsproposisjon nr 147 – 1913 heter det:
”Efterat denne ekstraordinære bevilgning var git (i 1912), fik departementet i slutningen av juni fra Norges minister i Paris meddelelse om at der blandt nordmænd i Frankrike var indsamlet de fornødne pengemidler til indkjøp av et aeroplan som gave til militæretaten. Kort tid efter blev av «Landsindsamlingen til luftflaate» stillet til Forsvarsdepartementets disposition de nødvendige midler til anskaffelse av nok et aeroplan.”
Kjeller Flyhistoriske Forening ivaretar historien
Willy B. Hveding ga besøkende hos KFF ofte en omvisning og «han elsker å fortelle – noe alle tiendeklassingene i Skedsmo får glede av via kultursatsningen Den kulturelle skolesekken».
– Det gir meg utrolig mye glede.
I løpet av årene 1997–2006 har KFF gjenoppbygd den opprinnelige Kjeller-bygde DH82A Tiger Moth 189 LN-KF som sammen med et 20-talls andre skolefly fra Kjeller ble evakuert via Blæsavika og Osensjøen til Sverige like før og under angrepet på Norge i 1940. Gjenoppbyggingen av DH60M Moth 125 LN-KFM startet i 2006 og etter 87 år kunne flyet ta av igjen 18. april 2017, med påfølgende roll-out 9. mai.
I tillegg har KFF under oppbygging Fairchild Cornell PT-19/PT-26 LN-KFC, skoleflyet som ble brukt for trening av norske piloter ved Little Norway i Canada, flystasjonen Winkleigh i Devon i England og i Norge fram til 1955.
Avskjæringsjageren CF-104 755 Starfighter og helikopteret Bell UH-1B Huey Iroquis 588 inngår i de statiske utstillingene til Kjeller Flyhistoriske Forening.
Kilde: Lillestrømbanken og KFF
http://kffkjeller.no/
|
Se bilder fra Kjeller Aerodrome på Flickr.
Se bilder fra AeroNorge på Flickr.
Europa Nostra med opprop i Det europeiske kulturarvåret 2018.
KULTURARV FOR EUROPAS FREMTID
Europas kulturminneår 2018 markerer et vendepunkt i Europas stadig økende kulturarvbevegelse. Vi må bruke på denne satsingen til å erkjenne og videreføre vår felles kulturarvs positive kraft og våre felles verdier for å binde sammen Europas innbyggere og samfunn, og for å gi en dypere mening til hele det europeiske prosjektet. Tidspunktet for handling er nå!
Oppropet fra Berlin ble presentert 22. juni 2018 på European Cultural Heritage Summit i Berlin. Tre organisasjoner var vertskap for møtet, nemlig EUROPA NOSTRA – kulturarvens stemme i Europa, Den tyske kulturarvkomiteen (DNK) – som koordinerte det europeiske kulturminneåret i Tyskland og Den prøyssiske kulturarvstiftelsen (SPK), basert i Berlin.
Les hele oppropet fra Europa Nostra. |