Logo Sosiale medier

Fronten | Om oss | Kulturarv | Opplevelser | Innovasjon | Utdanning | Ja vi KAN!

 
Kjeller Aerodrome
 

Kjeller – hele Norges flyplass – med flyuniversitet og internasjonalt utdanningssenter for piloter!

 

Landets største flyklubber og flyskoler er samlet på Kjeller flyplass – hele landets flyuniversitet og internasjonalt utdanningssenter for piloter. Her finner du alt fra enmotors skolefly, et stort utvalg i motorfly, veteranfly, mikrofly, akrofly og helikoptre til simulatorer og tomotors skolefly!

Nedre Romerike Flyklubb
(NRFK) og Oslo Flyveklubb (OFK) tilbyr utdanning til Private Pilot Licence (PPL-A), som for mange er starten på en trafikkflygerutdanning. Det gir også mulighet for utsjekk på halehjul, veteranfly og utdanning innen aerobatics, som også kalles snitt- eller akroflygning.

EAA Chapter 573 Norway er foreningen for hjemmebygde fly og helikoptre. EAA573 hjelper til med valg av «experimental» flytyper, byggeprosesser, testing, flygning, vedlikehold og sikkerhet i bruk. Foreningen har et nært samarbeid med EAA-medlemmer i Sverige og USA. Medlemmer i EAA573 blir del av et flymiljø på Kjeller med jevnlige foredrag, kurs, aktiviteter og ikke minst; populært årlig julebord!

Kjeller Flyhistoriske Forening (KFF) ble etablert i 1994 for å ivareta den unike luftfartshistoriske kulturarven til Forsvaret på Kjeller. Målet er å etablere et bedriftsmuseum for de militære enhetene på flyplassen. KFF har siden 2006 operert en av de største kulturskattene i norsk luftfart; DH82A Tiger Moth 189 LN-KFT som ble bygget i 1935 og gjenoppbygget på Kjeller i årene 1997–2006. De siste ti årene har KFF gjenoppbygget verdens første serieproduserte Standard (Metal) Moth fra 1929. Flyet er ferdig rigget, har gjennomført første motortester og er klar til testflygning i 2017. Foreningen gjenoppbygger en Fairchild Cornell PT-26 og har Starfighter 755 utstilt under Flydagene.

Veteranflygruppen i NRF (NRFV) ble etablert i 2002 og opererer mange av veteranflyene på Kjeller. NRFV har et tilbud som det knapt finnes maken til i andre land, med gunstige timepriser for leie av fly. Veteranflygruppen erhvert år hovedarrangør for Flydagene på Kjeller.

Kjeller Sportsflyklubb (KSK) ble etablert i 2010 og utdanner mikroflypiloter. KSK er i løpet av få år blitt en av landets største flyklubber, med utdanning av piloter innen mikrolett/ultralett.

Norwegian Spitfire Foundation (NSF) ble etablert i 2012 og opererer Noorduyn Norseman LN-RAF på Kjeller. NSF har også driftsansvaret for P-51D Mustang ‘The Shark’ og Sea Fury T.20 G-CHFP / "WG655"med G-INVN som registrering hos Boultbee Flight Academy ved Goodwood Aerodrome, Chichester, England.

CAE Oslo Aviation Academy – (tidligere Luftfartsskolen) landet på Kjeller i september 2015. De har i dag hovedbase på Sandefjord lufthavn Tor og treningsbase på Kjeller. CAE Oslo tilbyr både modulær og integrert trafikkflygerutdanning til fly- og helikoptersertifikater i samarbeid med partnerskoler i USA. De tilbyr også undervisning og flytrening med instruktør til PPL-A i en integrert utdanning.

Flyklubben FLY1912 er etablert i 2018 uten tilknytning til Norges Luftsportforbund (NLF). Flyklubben tilbyr utleie og utsjekk av motorfly og veteranfly. Fly1912 har ansvaret for det operative ved Maarud flyplass på Disenå.

HelikopterDrift (HeliTrans) tilbyr PPL-H-utdanning på ENKJ, mens Helitrans opererer et stort antall helikoptre på Kjeller og en rekke andre baser i Norge.

VM 2014

l'Aéroport de Lausanne – eksempel fra Sveits som «viser at det går an å ha en levende flyplass i en folkerik by»

«Tok av i dag fra flyplassen i Lausanne, som til forveksling er lik Kjeller. Den er 100 år, ligger midt i Sveits fjerde største by - og folket har stemt Nei til nedleggelse flere ganger.

Det de har fått til er å gjøre det så trivelig og spennende for publikum å spise lunsj/middag/ ha eventer og se på fly at også de som ikke flyr har slått ring om flyplassen. Folket har også fått med seg at flyplassen er viktig for at det skal rekrutteres gode piloter.

Lausanne bør derfor være en god motivasjon for de som jobber med å bevare Kjeller, og politikerne som tenker å ødelegge svindyr infrastruktur på grunn av "plassmangel" i Norge bør ta en studietur dit.

Lykke til videre med arbeidet mot nedleggelse!»

Morten Eivindssøn Astrup (tekst/foto)
Leidschendam-Voorburg, Netherlands
25. Sept. 2016

 

  Telefon Mobil Epost
       
Aerobatic Club of Norway (ACN)   +47 909 54 327 extrathore (at) yahoo.com
       
Kjeller Sportsflyklubb (KSK)   +47 951 82 594 rogers.holm (at) gmail.com
Mikroflybevis, F      
       
CAE Oslo – Aviation Academy +47 23 10 29 40 +47 400 13 969 kontakt (at) luftfartsskolen.no
M, I, F, TR, IR M, SEP, MEP      
SIM, MCC, PPL-A      
       
Nedre Romerike Flyklubb (NRFK) +47 63 81 44 54 +47 908 44 671 post (at) flyklubben.org
PPL-A, IR ME, F, DA, FF     stei-oe (at) online.no
Halehjulsutsjekk, veteranflyutsjekk      
       
NRF Veteranflygruppen (NRFV) +47 63 81 44 54 +47 915 77 423 jnors (at) online.no
Skoling i regi av NRFK flyskole     chrfalck (at) online.no
       
Akrogruppen i NRFK +47 63 81 44 54 +47 900 54 327 extrathore (at) yahoo.com
Skoling i regi av NRFK flyskole   +47 908 44 671 stei-oe (at) online.no
       
FLY 1912 (utleie og utsjekk)   +47 451 81 657 job4pilots (at) gmail.com
Motorfly og veteranfly      
       
Oslo Flyveklubb (OFK)   +47 924 52 162 styret (at) osloflyklubb.org
PPL-A, F      
       
HelikopterDrift v/Geir Thyness   +47 400 80 000 geir (at) helikopter.no
PPL-H, F, TR      
       
M = Modulær CPL, I = Integrert CPL, F = Fornyelser, TR = Typerating, IR ME = Instrument Rating
SEP = Single Engine Pilot, MEP = Multi Engine Pilot, DA = Display Authorization, FF = Formasjonsflygning
SIM = Simulatortrening, MCC = Multi Crew Co-operation

 

 

 

Kjeller Aerodrome
 
 

Vi trenger FLERE flyplasser
i framtiden, ikke færre!

Bli medlem i Urban Sky

Copyright 20©23

Avinor har som mål at norsk luftfart
skal bli 100% ELEKTRISK innen 2040

STØTT DIN LOKALE FLYPLASS

Copyright 20©23