Logo Sosiale medier

Fronten | Om oss | Kulturarv | Opplevelser | Innovasjon | Utdanning | Ja vi KAN!

 
Innovasjonskonferansen RESTART 2020
 

Trainer Fighter TF-51 Mustang FEW gjøres klar for første testflygning på Kjeller!

 

TF-51 Mustang LN-FEW er et av de mest avanserte ‘Experimental’-flyene som bygges i Norge, i henhold til medfølgende byggemanual og godkjente byggeforeskrifter til EAA Chapter 573 Norway. Flyet har base på Kjeller, hvor det for tiden er i en fase med testing på bakken før første testflygning. Prosjektet ble påbegynt for 25 år siden, med effektiv byggeperiode på ti år.

LN-FEW er en av de mest avanserte flymaskinene på Kjeller i kategorien ‘Experimental’

FEW TF-51 Mustang er amerikansk produsert, ca 70% toseters «all composite high performance scale kit replica» av P-51 Mustang, et av de mest ikoniske jagerflyene fra WWII.

FEW Mustang byggesettene ble først levert på 1990-tallet som en-seter (+ jumpseat) med promoteringen; «The FEW P-51, 2/3 the size, 2/3 the performance, 1/10 the cost». Potensielle kjøpere ville gjerne ha en toseter versjon og kroppen ble kort tid senere forlenget med 1 fot og fikk betegnelsen TF (Trainer Fighter). FEW står for Fighter Escort Wings.

Jan Nøtnæs, som hele tiden har vært eier og byggeleder av prosjektet, forteller han har hatt mye god hjelp av nære og gode venner innen flybyggermiljøet her hjemme. Han har forøvrig lang erfaring som flyger. Han startet med seilfly som 15-åring, var ferdig utdannet jagerflyger i Luftforsvaret som 20-åring og tjenestegjorde først på 717-skvadronen på Rygge (foto-recce) i 7 år hvor han fløy RF 5 A/B. Han konverterte så til helikopter og fløy UH 1B på 720-skvadronen de neste 2 årene, før han startet en 30-årig lang karriere i SAS hvor han har fløyet de fleste DC-maskinene samt Airbus.

 

Treningsflyet har et fullt operasjonelt elektro-hydraulisk understell, som på originalen. Det har også «dual control», riktignok uten RPM kontroll og siderors pedaler i baksetet.

Som motor er det montert en moderne GM LS-3 V8 med Motec M800 ECU. En tre liters oljeakkumulator sørger for at motoren i kortere tid kan operere med negativ g.

En Geschwender to tommers tannhjul kjededrev (HyVo chain) reduserer motor/propell-hastighet i forholdet 1-2. Propellen er 86 tommer i diameter og er spesialdesignet for «the FEW Mustang».

MMotoren yter ca 400 HK på normalt maks 4600 rpm (maks t/o pwr). Flyets cruisehastighet forventes å bli 230–250 mph (370–410 km/t). Flyet er designet for en makshastighet på 340 mph (547 km/t).

Motoren yter ca 400 HK på normalt maks 4600 rpm
(maks t/o pwr).


Byggesettet ble konstruert og produsert på 1990-tallet av Jim Kern og Ed Hooper, som tidligere hadde utviklet de populære «War Replica»-byggesettene på 1980-tallet.

Jim Kern drev til daglig firmaet Task Research som da hadde spesialisert seg på bygging av komplekse kompositt-strukturer, med fly som spesialfelt. Ed Hooper var aerodynamisk sjefsingeniør hos Beechcraft, og deltok blant annet i konstruksjon av Beech Starship 2000, verdens første hel-kompositt businessfly.

Innspill til Regjeringens kulturminnemelding

Flybataljonens Innspill til Regjeringens kulturminnemelding som er oversendt Klima- og miljødepartementet (KMD). PDF-dokumentet inneholder også et tillegg med Flybataljonens 7 krav til Regjering og Stortinget.

 

Julekalender 2018

Reprise! Flybataljonen – DIN lokale flyplass – tro til med Julekalender 2018 med Kjeller flyplass som tema. 1. desember 2. desember 3. desember 4. desember 5. desember 6. desember 7. desember 8. desember 9. desember 10. desember 11. desember 12. desember 13. desember 14. desember 15. desember 16. desember 17. desember 18. desember 19. desember 20. desember 21. desember 22. desember 23. desember 24. desember 25. desember 25. desember 27. desember 28. desember 29. desember 30. desember 31. desember

Kjeller Aerodrome
 
 

Vi trenger FLERE flyplasser
i framtiden, ikke færre!

Bli medlem i Urban Sky

Copyright 20©22

Avinor har som mål at norsk luftfart
skal bli 100% ELEKTRISK innen 2040

STØTT DIN LOKALE FLYPLASS

Copyright 20©22